< Huib van de Stadt [213.14] in Goudkust (Ghana), September 1929 tot Maart 1931

     [Bronnen: Fotoalbum van Huib en Stichting Maritiem-Historische Databank]

  Inhoud:
Takoradi
Treinstation
Cocoa
Kust
Bungalow Holland Line
Auto
Brief uit Scheveningen
Terugreis

     Vertrek

     De heenreis was in september 1929, met de Amstelkerk, een in 1929 gebouwd vrachtschip met passagiers-accomodatie. Het was een stoomschip van de Holland West-Afrika Lijn met 3 dekken, 117 m lang en 2453 ton netto.

Amstelkerk
     Op de loopplank zien we Huib voorop, daarachter zijn zuster Miep, dan zijn moeder, Maartje van de Stadt - Schenk, en als laatste zijn verloofde Johanna Houtman.

Huib, Miep, moeder en Jo.

Cabine s.s. Amstelkerk
hut aan boord











     De HWAL (Holland West-Afrika Lijn) was door de West Indische Compagnie (WIC) opgericht om handel te drijven tussen Holland en de Westkust van Afrika. Daarvoor waren een aantal handelsposten of factorijen gesticht van Dakar in Senegal tot Luanda en Lobito in Angola. In Goudkust waren 2 posten, één in het westen, in Takoradi, en een tweede bij de hoofdstad Accra. Van 1612 tot 1872 was Goudkust een Nederlandse kolonie, daarna ging het over in Engelse handen.
    De Engelsen groeven in ± 1920 een diepe haven in Takoradi, zodat er vrij grote schepen dicht bij de wal konden aanleggen om cacaobonen te laden. Die bonen werden in jute zakken door locale arbeiders via loopplanken aan boord gebracht.

HWAL Havens
De volgende foto's zijn genomen op de dag van de inscheping.

HWAL HWAL hutkoffer
bij het vertrek van Huib naar Goudkust
"Vaarwel en tot ziens"

       Bij zijn vertrek wordt Huib uitgeleide gedaan door zijn vrienden van de ZKC, de Zaanse Kano Club. Huib nam deze foto vanaf een hoog dek van de Amstelkerk en we zien zeven kano’s, waarvan er twee een kleine mast hebben met een vlag, die niet goed herkenbaar is op deze zwart-wit foto’s, maar het lijken rood-wit-blauwe vlaggen. Het zijn waarschijnlijk zeilkano's, ontworpen door Huib's jongere broer, Ricus van de Stadt. Zie voor een foto ook hier.

         || Terug naar het begin ||


     TAKORADI

kust foto 2           Van oorsprong was Takoradi een vissersdorp, evenals het nabij gelegen Sekondi. De foto's die Huib van de kust nam in 1930 geven een beeld van de hutten waar de vissers toen nog in leefden.




     In 1640 hadden de Nederlanders al een fort gebouwd bij de haven: Fort Oranje. Het originele fort werd in 1694 geheel verwoest, maar werd later weer opgebouwd. In 1930 werd deze foto door Huib genomen. Fort Oranje



















Kust 1 ruiter te paard


     Treinstation

     In het trein station van Takoradi werden alle producten uit het binnenland aangevoerd, vooral hout en cocoa. Die werden in de haven in vrachtschepen geladen om het land uit te gaan.


treinstation Takoradi


    Boven: Het treinstation van Takoradi. Rechts: de kantoor gebouwen daar vlak bij. Het linker kantoor is van de Elder Dempster Lines, die met grote passagiersboten lijndiensten tussen Engeland en West-Afrika verzorgde. Het meest rechtse kantoor is dat van Holland Line.

treinstation Takoradi
treinstation Takoradi
treinstation Sekondi treinstation Sekondi treinstation Sekondi



















     Dit is het treinstation van Sekondi, de andere havenstad op 3 km ten oosten van Takoradi.

         || Terug naar het begin ||



     COCOA     [Bron: fotoalbums van Huib van de Stadt]
     Volgens het Engelse woordenboek staat Cacao voor de zaden
van de cacaoboom, Cocoa voor het daarvan gemalen poeder.
Huib gebruikt steeds het woord Cocoa


haven en kantoor    loods    zakken    zakken    zakken    zakken   

De foto's zijn niet erg scherp, maar sommige mannen lijken op blote voeten te lopen.

zakken   

         || Terug naar het begin ||

     Kust     [Bron: fotoalbums van Huib van de Stadt]

surfboot    sloep    kano alleen    kano's aan de kust    palmen aan de kust    cricket    huib aan kust    kokos palm   

       || Terug naar het begin ||

Brief uit Afrika
[Brief van Huib aan de moeder van zijn verloofde]                  Sekondi - Takoradi, 23 Nov. 1929.

Beste Mevrouw Houtman,

     Natuurlijk was Uw brief welkom en ik hoop er zelfs veel meer te krijgen van m'n aanstaande schoonmoeder. En het bekende schoonmoeder type zal ik in U vast wel niet zien; dat zou al heel ondankbaar tegenover U zijn. Daarvoor heeft U en Uw man mij veel te hartelijk ontvangen, toen ik daar zoo onverwacht de Ged. Gracht 52 [in Zaandam] kwam binnenstappen. Het was nog precies op tijd.
     Is Jo weer goed en doet zij weer haar best om te eten? Dat de huishoudschool niet erg beviel, hoorde ik al in haar verschillende brieven en de laatste brief bracht zelfs het nieuws, dat zij er van af ging. Ik hoop maar dat zij een andere afleiding zal vinden, welke ze prettig vindt en waarin zij belang stelt. Ik heb heel wat op m'n geweten, geloof ik! Hoe het zal zijn, als ik weer thuis kom denk ik nu al soms aan. Ik ben er wel verlangend naar, maar ik zal er maar niet te veel aan denken.
     Uit de brieven van thuis lees ik dat Jo veel bij ons thuis eet. Ook al mijn schuld, dat ze zooveel uit Ged. Gracht 52 weg loopt?
Woonkamer      Wij maken het hier allen goed. Hier is het nu het warme seizoen en ik kan me bijna niet indenken, dat U in Holland allen bij de Kachel zit! De warmte en het klimaat vallen erg mee. Wanneer het op kantoor druk is, zijn wij 's avonds wel moe, maar wij krijgen toch ook weer voldoende rust buiten kantoortijd. Van het „beruchte” klimaat in West-Afrika blijft hier in de kustplaatsen weinig meer over.
     Mevrouw, U wordt nog eens bedankt voor Uw brief. Ik hoop, dat U mijn schrift leesbaar vindt. Meestal ben ik van plan van tevoren te schrijven, maar ook deze brief wordt weer op de laatste dag geschreven. Vanavond moet deze brief gepost worden en morgen gaat hij mee met de Engelsche mailboot.
     Wat heeft Uw familie toch goed aan ons gedacht! Bloemen en enkele andere dingen voor het „huishouden”! Jo schrijft er met enthousiasme over!
     Vele hartelijke groeten aan allen op Ged. Gracht 52 van Uw a.s. schoonzoon, Huib

Bungalow Holland Line
bungalow    bungalow    interieur    interieur








    De Bungalow Holland Line lag in Sekondi aan de kust. Werknemers van de HWAL konden er in hun vrije tijd relaxen: lezen, schrijven, kaarten, borrelen enz. Let op de rokersstoelen binnen en buiten. Het zijn lage, rechte fauteuils zonder veren, met losse kussens, een verstelbare rugleuning en rechte, horizontale armleuningen, wat handig is om een thee kopenschotel, een glas of een fles op te zetten. Huib heeft er 2 laten verschepen naar Zaandam.

Deze foto's werden genomen in Zaandam, 1939: Joke, de oudste dochter van Huib en Jo, zit hier in een rokersstoel met haar tweeling broers, JanHuib en Herman.

|| Terug naar het begin ||


zaandam zaandam


Auto’s                    Auto's werden in Nederland ingescheept, gebruikt in Ghana, en hadden af en toe pech.
























































     In Takoradi reed Huib graag in de auto links, waarschijnlijk een Ford A.      Ondertussen, in Zaandam, reed Jo in de auto rechts (waarschijnlijk een Ford A Tudor). Voor haar rijexamen in Zaandam had ze rijles gekregen van de 4 broers van Huib en hoewel ze bij het examen nog tegen een paaltje aan reed, slaagde ze toch.

         || Terug naar het begin ||

Brief uit Scheveningen
[Inmiddels is Jo van de huishoudschool afgegaan. Ze woont en werkt als hulp in de huishouding bij haar tante, Wijnanda (Zus) Bignell-Lensvelt, in Scheveningen. Hier volgt een brief aan haar moeder in Zaandam]

     ..... 't Werk valt mee. 's Ochtends sta ik om ± half acht op. Voor 't ontbijt moet dan de huiskamer gedaan worden. Na 't ontbijt worden eerst de slaapkamers gedaan. En dat is lang niet zooveel werk als bij ons want tante Zus maakt de bedden op en er zijn overal vaste waschtafels. Om de andere dag worden de kamers met de stofzuiger gedaan. Als de kamers dan klaar zijn, staat er op 't programma wasschen, poetsen, strijken etc. Ik zal nu maar niet alles zoo in finesses opnoemen......
     ..... ik heb nu 'n schat van 'n roode crepe georgette jurk met lange mouwen. Deux piece model, met geplooid rokje en met zwart afgezet. Hij zit of hij voor me gemaakt is. U zal wel denken alweer 'n roode jurk. Maar ik was zoo verrukt van deze. En ik had gedacht om nu mijn roode zijde aan Bets te geven als ze hem tenminste hebben wil.
     ..... Moeder, laat Bets die witte van mij toch maar niet aandoen. Ik zal hem hier nog wel eens noodig hebben. Wil U hem bij gelegenheid eens opsturen? .....
     ..... De jurk die ik van tante Marie [Marie Pander-Houtman woonde vlak bij de Viviënstraat] gekregen heb is bij de Bonneterie gekocht en kost , gaat U even 'n beetje stevig in U stoel zitten - fl 59 - . Op de uitverkoop nog wel. 't Is heel zware crepe georgette, dubbel genomen.....

     ..... Maandag kreeg ik 'n brief van Huib waarin hij schreef dat hij 'n paar dagen in bed gelegen had: hoofdpijn en 'n beetje koorts. Toen hij schreef was hij weer heelemaal beter. Maar ik vind 't toch vervelend. 't was natuurlijk malaria....

     || Terug naar het begin ||

houten beeldje      Terugreis

     De terugreis van Huib uit Takoradi in maart 1931, was met de Reggestroom, een in 1923 gebouwd vrachtschip met passagiers-accomodatie. Het was een stoomschip van de Holland West-Afrika Lijn met 2 dekken, 106 m lang en 2366 ton netto.

     Het beeldje rechts is ongeveer 30 cm hoog. Huib had het altijd op zijn bureau staan.

     Op de foto hieronder rechts passeert de Reggestroom de geopende Hembrug op het Noordzeekanaal bij Zaandam.

Reggestroom Hembrug








     || Terug naar het begin ||


Olifant      Deze uit één stuk hout gesneden zit-olifant nam Huib mee naar Zaandam.

     Na terugkomst in Zaandam trouwden Huib van de Stadt en Johanna Houtman op 22 maart 1935 in Zaandam. Huib had nog regelmatig last van Malaria aanvallen, die met kinine werden onderdrukt. Met het verstrijken der jaren werden de aanvallen minder heftig.


|| Terug naar andere verhalen. ||

Dit verhaal toegevoegd: 2 nov 2021