Portret van Guurtje van de Stadt door Claude Monet, 1871.      We weten niet hoe Monet in contact kwam met de familie Van de Stadt, maar het is heel wel mogelijk dat ze elkaar leerden kennen via Camille Monet, die volgens de overlevering Franse conversatieles gaf. Sinds het begin van de negentiende-eeuw had de familie Van de Stadt in de houthandel gezeten waardoor ze tot de rijkere inwoners van Zaandam behoorden. In 1871 woonden ze aan de Zuiddijk.      In april 1871 stierf Jan van de Stadt op vijfenveertigjarige leeftijd. Hij liet acht kinderen na, vier jongens en vier meisjes. [Deze gegevens kloppen niet helemaal: Jan overleed op 55-jarige leeftijd en liet 7 kinderen na: 4 jongens en 3 meisjes] Guurtje was geboren op 20 oktober 1854 en was bijna zeventien jaar oud toen Monet haar portret schilderde. Ze was blijkbaar nog steeds in de rouw vanwege de dood van haar vader; een japon met wijde mouwen, misschien wel iets te groot, gitten oorringen en een zwarte strik in haar haar.      Bij het maken van dit portret, een voor zijn doen onkarakteristiek arrangement van zwart en grijs, diende Monet er rekening mee te houden dat de familie nog altijd in rouw was. Monet nam zelden opdrachten voor portretten aan (dat van Mme Gaudibert, is een belangrijke uitzondering), en zijn enige Hollandse portret bood hem kennelijk niet de gelegenheid zich al te krachtig uit te drukken.      Schilder Peter de Rijcke heeft, in het kader van zijn project: In de voetsporen van Monet, recent portretten van twee jonge dames van de Stadt geschilderd: Rebecca van de Stadt (325.212.d1) en Hannah van de Stadt (451.12d1). [Bron van het volgende: emails en website van Peter de Rijcke: www.peterderijcke.nl] |
![]() |
    
Guurtje van de Stadt was bijna 17 jaar oud toen zij door Monet werd geportretteerd.
In rouwkleding, want kort daarvoor was haar vader, Jan van de Stadt, overleden.
De familie Van de Stadt behoorde tot de rijkere inwoners van Zaandam en woonde
in 1871 aan de Zuiddijk. Het contact tussen Monet en de familie kwam naar zeggen
tot stand doordat de vrouw van Monet, Camille, in Zaandam Franse conversatieles
gaf. Het portret is altijd in familiebezit gebleven en nu te zien in Rijksmuseum
Kröller-Müller.      Guurtje heeft een lange blonde krullende haardos die, hoewel meer ingetogen opgemaakt, veel gelijkenis vertoont met de weelderige wolken haar van haar zeer verre familieleden Hannah en Rebecca. Via speuren op internet kwam ik in contact met de familie Van de Stadt en op mijn verzoek, of er in de familie meisjes in de tienerleeftijd bereid waren geportretteerd te worden, kwamen enthousiaste reacties binnen van de veertienjarige Hannah uit Zaandam en de zeventienjarige Rebecca uit Hoogland bij Amersfoort.      Ik had de keuze direct naar model te schilderen of foto’s te maken en die als aangever te gebruiken. Gezien de weinige tijd die de beide nog studerende meisjes hadden en de levendige mogelijkheden van het moment die een goede foto biedt, koos ik voor de camera. De sessies vonden plaats op zonnige dagen in april buiten in de tuinen bij de meisjes thuis. Op hun laptops bekeken we meteen de gemaakte foto’s, bespraken die en deden zo nodig een volgende sessie. We herhaalden dit totdat het resultaat optimaal was.      Thuis liet ik goede, grote afdrukken maken en ging in mijn atelier simultaan aan het werk met olieverf op twee doeken van 100 x 70 cm. De eerste schetsen van april, waarop beide meisjes tegen een donkergroene achtergrond, bleven daarna een maand staan. In het pinksterweekend voltooide ik in een flow eerst Rebecca.      Hannah kreeg vervolgens drie verschillende achtergronden die ik allemaal weer afkrabde, totdat een ultieme poging met veel drift en verf een spannend resultaat opleverde. De drie schilderijen mogen dan niet op elkaar lijken, ze streven wel naar één gedeelde eigenschap: psychologische inhoud. |
![]() Rebecca van de Stadt (325.212.d1, 1992) |
![]() Hannah van de Stadt (451.12d1, 1995) |
|| Terug naar andere verhalen. ||
Deze tekst werd toegevoegd op 11 juli 2009.